Využitie vodíka vidí Kečkéš najmä v kamiónovej doprave, autobusoch, riečnej či železničnej doprave. „Netreba prehliadať aj tie sektory, ktoré už dnes vodík využívajú,“ povedal Kečkéš. Ide napríklad o rafinérie, výrobcov hnojív či hutnícky priemysel. „Veľký priestor vidíme aj v teplárenstve,“ dodal Kečkéš.
SPP v rámci projektu Smart Hydra, ktorý uspel v národnom výberovom
procese výzvy IPCEI (Dôležité projekty spoločného európskeho záujmu) v
oblasti vodíkových technológií, plánuje výstavbu 100 megawattového
elektrolyzéru na výrobu vodíka. Tento plyn je podľa Kečkéša budúcnosť
SPP, pretože spoločnosti umožní fungovať aj po roku 2050, keď má byť
Európska únia uhlíkovo neutrálna a zemný plyn už nebude bežne používaným
energetickým nosičom.
Nahradenie fosílnych zdrojov energie pri rozvoji elektromobility,
vykurovanie tepelnými čerpadlami a ďalšie chystané zmeny si podľa
niektorých analytikov vyžiadajú možno až zdvojnásobenie spotreby
elektrickej energie. To zvýši tlak na výstavbu nových fotovoltických či
veterných elektrární a zároveň zvýši výchylky výkonu zo zdrojov
závislých od počasia.
„Vodík je ideálne regulačné médium, kde sa elektrolyzér z nuly na sto percent dá zapnúť veľmi rýchlo,“ upozornil Kečkéš.
Krátkodobé uchovávanie elektrickej energie je v súčasnosti možné s
menšími stratami v batériových úložiskách či v prečerpávacích
elektrárňach, pretože každá konverzia z elektrickej energie na vodík a
späť prináša pomerne významné straty. Kečkéš vidí výhodu tohto plynu v
možnosti uchovať ho ako sezónne médium v rámci plynárenskej sústavy.